دانگل وای فای دوبانده

دانگل وای‌فای چیست؟

دانگل وای‌فای دوبانده.کارت شبکه USB وسیله‌ای الکترونیکی است که سیگنال‌های بی‌سیم را تبدیل می‌کند و به دستگاه قابلیت وای فای را اضافه می‌کند. در ادامه این راهنمای خرید دانگل وای فای دوبانده، بیشتر درباره ویژگی‌های آن خواهیم گفت.

دانگل‌های USB وای‌فای، در شکل‌ها و اندازه‌های متنوعی با دامنه‌های بالا و یا کم و بسیار کوچک تولید می‌شوند.

پروتکل‌هایی که دانگل‌های وای فای استفاده می‌کنند، ممکن است متفاوت باشند. در بخش بعدی این راهنمای خرید دانگل وای فای دوبانده به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.


پروتکل‌های وای‌فای چه هستند؟

پروتکل‌های وای‌فای چه هستند؟
انواع پروتکل وای‌فای

۸۰۲.۱۱ عددی است که به پروتکل‌های وای فای داده شده‌است. در انتهای ۸۰۲.۱۱ همیشه حرفی وجود دارد که نشان می‌دهد دانگل از کدام پروتکل WiFi استفاده می‌کند. به عنوان مثال، 802.11AC یا Wireless-AC پروتکلی است که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتحادیه Wi-Fi که پروتکل‌ها و استانداردهای وای فای را تنظیم می‌کند، طرح جدیدی را برای نام‌گذاری و برای کمک به درک آسان‌تر استانداردهای بی‌سیم معرفی کرده‌است. نام‌های جدید وای فای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ هستند. در ادامه این راهنمای خرید دانگل وای فای جدولی از نام‌ها و ویژگی‌های پروتکل‌های وای فای آورده شده است.

دانگل WI-FI COMFAST


فرکانس‌ وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز یا ۵ گیگاهرتز؟

نکته دیگری که در این راهنمای خرید دانگل وای فای دوبانده مورد بررسی قرار می‌گیرد، فرکانس است. فرکانس‌هایی که یک دانگل استفاده می‌کند نیز مهم است به طوری که با شبکه سازگار باشد. تا سال ۲۰۱۳ تنها از باند ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌شد. ۲.4 گیگاهرتز هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشکل اینجاست که بیش از اندازه شلوغ شده است و دستگاه‌های وایرلس برای فرستادن سیگنال در این پهنای باند دچار مشکل هستند.

زمانی که دو سیگنال تداخل می‌کنند، دو دستگاه بی‌سیم الکترونیکی باید داده را مجددا ارسال کنند که باعث می‌شود کل شبکه کند شود. برای حل این مشکل ازدحام، باند ۵ گیگاهرتز برای استفاده وای فای معرفی شده‌است. امروزه بیشتر وسایل الکترونیکی جدید توانایی استفاده از باند ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز را دارند.

زمانی که یک دانگل وای‌فای از هر دو فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند، یک دانگل وای‌فای دو بانده نامیده می‌شود. به خاطر داشته باشید که تنها به این دلیل که فرکانس ۵ گیگاهرتز جدیدتر است به این معنی نیست که در برخی موقعیت‌ها بهتر است. برای مثال، یک دانگل بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتز می‌تواند در فاصله بلندتری از یک سیگنال ۵ گیگاهرتز انتقال انجام دهد. دلیل این امر این است که فرکانس‌های پایین‌تر می‌توانند دورتر از فرکانس‌های بالاتر می‌روند و می‌توانند از موانعی مانند دیوارها عبور کنند.

سرعت انتقال داده کدام پروتکل وای‌فای بیشتر است؟

از میان پروتکل‌هایی که در این راهنمای خرید دانگل وای فای دوبانده ذکر کردیم، Wireless-AX(‏WiFi-6)‏ دارای سریع‌ترین سرعت انتقال موجود تا 3.5Gbps است. Wireless-AC دارای دومین سرعت در حداکثر 866Mbit/s است. برخی از دانگل‌های دو بانده وای‌فای می‌توانند از هر دو فرکانس (‏۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز) ‏برای رسیدن به برخی سرعت‌های تئوری بسیار بالا استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید فاصله و موانعی مانند دیوار، همیشه سیگنال وای فای را کاهش می‌دهند. سرعت تئوری هر دانگل وای‌فای به طور معمول هرگز قابل مشخص کردن نیست و بستگی به محیطی دارد که در آن قرار دارند.

آنتن داخلی یا آنتن خارجی بزرگ؟

دانگل‌هایی که آنتن‌های dBi خارجی بزرگی دارند، در حمل سیگنال بهتر از دانگل‌های کوچک با آنتن‌های داخلی هستند. خرید یک دانگل با یک آنتن بزرگ‌تر، سیگنال بهتری را در فاصله دور تضمین نمی‌کند. به عنوان مثال، یک آنتن خارجی بزرگ‌تر dBi ممکن است قادر به دریافت سیگنال از دورتر باشد اما قادر به ارسال آن نباشد. انتقال همچنین به خروجی وات دانگل وایرلس وابسته است.

 دانگل وای‌فای چی بخریم؟

خرید دانگل بی‌سیم مناسب به عوامل متعددی از قیمت گرفته تا سازگاری بستگی دارد. یک دانگل وای‌فای باید علاوه بر نکاتی که در این راهنمای خرید دانگل وای فای دوبانده عنوان شد، دارای درایورهای مناسب برای سیستم‌عامل مورد استفاده باشد.

برای مثال، اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌شود، مطمئن شوید که با ویندوز ۱۰ سازگار است. روتر مورد استفاده نیز مهم است. اغلب روترهای جدید دو بانده هستند در حالی که روترهای قدیمی تنها قادر به انتقال و دریافت در ۲.۴ گیگاهرتز هستند. اگر در مورد روتر مورد استفاده مطمئن نیستید، توصیه ما در این راهنمای خرید دانگل وای فای دوبانده این است که حتما دانگل وای‌فای USB با باند دوگانه بخرید تا با هر روتری کار کند.

جمع‌بندی

در انتهای این راهنمای خرید دانگل وای فای لازم است عنوان کنیم که خرید دانگل کارت شبکه مناسب تنها به تطبیق آن با سیستم‌عامل اگر شما از فرکانس‌ وای‌فای مورد استفاده مطمئن نیستید، حتما یک دانگل وای‌فای دو بانده خریداری کنید که پشتیبانی Wireless-N دارد چون بر روی هر تنظیماتی کار خواهد کرد. از مدل‌های پیشنهادی که در بازار خیلی از آن استقبال شده است می‌توان به

کارت شبکه USB کامفست مدل CF-812AC Dual Band

اشاره کرد که بسیار محبوب و پرفروش هستند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.